shmentura logo

15.9.08

טייפ צ'ארט

טייפ צ'ארט הוא כלי ווב חדש ומגניבול שמפשר לצפות בפונטים קומונליים בווב כפי שייצטיירו על מק ופיסי.

כידוע, באתרי html ניתן לעשות שימוש אך ורק בפונטים שימצאו אצל משתמש הקצה - כלומר, יש צורך להניח איזה פונטים יהיו מותקנים אצלו/ה על המחשב, ולעשות בהם שימוש בזמן העיצוב, כדי שהתוצאה המתוכנתת תראה כמתוכנן. פונטים אלה מכונים פעמים רבות כweb safe fonts 

הבעיה היא, שפרט לכמה פונטים קומונליים שמגיעים עם כל ווינדוס ומק, מעצבי ווב היו שמחים להשתמש בפונטים נוספים, כאלה שהפריסה העולמית שלהם עוד לא מאסיבית אבל עתידה להיות. לדוגמא, מיקרוסופט שיחררה לאחרונה סט של 6 פונטים חדשים שמגיעים עם מערכת ההפעלה ויסטה או עם אופיס 2007, אך לרוב המשתמשים עדיין אין אותם מותקנים.

בנוסף, יש גם בעיות של ציור פונטים - מערכות ההפעלה של אפל ומיקרוסופט משתמשות בשיטות ציור שונות של אותיות על המסך, ולכן התוצאה הויזאולית עבור גושי טקסט שונה בין מק לפיסי. 

בקיצור, מומלץ להעיף מבט בטייפ צ'ארט, על מנת להתרשם מהתוצאות שייראו על המסך בהנתן פרמטרים שונים, ולבסוף אפשר גם להעתיק את חתיכות הcss הרלוונטיות.

למי שרוצה עוד פרטים על הבדלי שיטות ציור הטקסט בין מק לפיסי ושאר נושאים טכניים אובסקוריים, מומלץ להעיף מבט בעמוד הריסורסים של טייפצ'ארט. (או לארוב לי עם נשנושים במסדרון בשנקר)

גיא